Je obecně známou skutečností, že alu kola vyrobená z lehkých slitin mají díky své nízké hmotnosti pozitivní vliv na spotřebu i brždění. Díky tomu, že náprava i posilovač řízení pracují s menší vahou, nedochází k tak rychlému opotřebení disků. To ale není vše, pojďme se na důsledky váhy kol podívat blíže.
V žádném případě se nemusíte bát, že by alu kola kvůli své nízké hmotnosti byla křehčí než kupříkladu disky ocelové. Hliník je sice lehký, ale pevný prvek. A obzvláště v kombinaci s dalšími sloučeninami a moderními postupy je spolehlivou zárukou bezpečné jízdy.
Obecně lze říci, že váha uspořená na kole a pneumatice (tedy neodpružené části vozu) má dvojnásobný efekt oproti stejně velkému snížení hmotnosti na zbytku vozidla.
Mohlo by se zdát, že je vcelku lhostejné, jak je hmotnost rozložena. Není tomu tak. Čím více je hmoty po obvodu kola, tím větší je setrvačnost. Tudíž pro zlepšení brzdných vlastností se výrobci vysoce kvalitních kol snaží odlehčit okraje a co nejvíce hmotnosti soustředit na středu.
Samostatnou kapitolou jsou kola hořčíková, proti kterým jsou i alu kola zápasníci těžké váhy. Byla také hojně využívána u sportovních vozů, kde je důležitost konstrukční dokonalosti ještě více akcentována. V současnosti se ale takřka vytratila, a to kvůli jejich potencionální nebezpečnosti – celkem ráda totiž hoří.
Zkrátka a dobře, litá kola jsou natolik důležitou součástí aut, že pro maximalizaci jejich přínosu se užívá sofistikovaných postupů a nesmí být opomenuta ani problematika rozložení hmoty. Čím lehčí, tím lepší, čím méně hmotnosti na okrajích ráfku, tím lépe.
Váha alu kol a vliv na jízdní vlastnosti
-
- Administrátor
- Příspěvky: 69
- Registrován: úte 29. lis 2011 8:55:18
- Bydliště: Server
- Kontaktovat uživatele:
Váha alu kol a vliv na jízdní vlastnosti
- Přílohy
-
- puma.jpg (66.89 KiB) Zobrazeno 21202 x